Férové školy v Liberci II
Projekt: Férové školy v Liberci II
Program: Evropský sociální fond / Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Název a číslo výzvy: Výzva č. 02_19_075 pro Inkluzivní vzdělávání pro SVL II v prioritní ose 3 OP
Registrační č.: CZ.02.3.61/0.0/0.0/19_075/0016358
Termín realizace: červenec 2020 až prosinec 2022
Celkové náklady projektu: 76.932.072,66 Kč
10 % dotace ze státního rozpočtu: 7.693.207,26 Kč
85 % dotace z Evropské unie: 65.392.261,76 Kč
5% spoluúčast SML: 3.846.603,64 Kč
O projektu
Stručný obsah projektu:
Projekt je soustředěn na naplnění dlouhodobých strategických plánů sociálního začleňování a inkluzivního vzdělávání na území města Liberce. V roli zřizovatele zapojených základních a mateřských škol bude Statutární město Liberec podpořeno v koordinovaném přístupu k řešení problematiky inkluzivního vzdělávání. Současně pak kombinací níže uvedených aktivit projekt podpoří zavádění a realizaci individuální integrace v 33 zapojených mateřských školách a 26 základních školách z Liberce.
Aktivity projektu:
- činnost koordinátora inkluze pro obec
- činnost metodika asistentů pedagoga a školních asistentů pro obec
- vytvoření systému spolupráce a podpory všech zainteresovaných stran při vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků z kulturně odlišného prostředí
- studijní stáže do zemí EU
- činnost koordinátorů inkluze v jednotlivých zapojených základních školách
- doučování žáků ohrožených školním neúspěchem
- kariérové poradenství na zapojených základních školách
- kroužky na podporu rozvoje gramotnosti v oblasti aktivního občanství, sociálního a personálního rozvoje
- zvyšování profesních kompetencí pedagogů základních i mateřských škol prostřednictvím zavádění nových metod zaměřených na inkluzi v základním vzdělávání
- příměstské vzdělávání o letních prázdninách
- poradenství a podpora rodičům při jednání s pracovníky ve vzdělávacích, sociálních a zdravotnických službách a podpora pedagogů při jednání s rodiči a pracovníky v sociálních a zdravotnických službách
- skupinové výjezdové aktivity s prvky podporujícími sociální a osobnostní rozvoj, organizované pro pedagogické pracovníky základních škol
- vrstevnické vzdělávání na vybraných základních školách
- vytvoření neformálního předškolního centra
- aktivní vyhledávání a oslovování rodin dětí, které se předškolního vzdělávání ještě neúčastní
- zvyšování profesních kompetencí pedagogů prostřednictvím zavádění nových metod zaměřených na inkluzi v předškolním vzdělávání a výchově
- rozvoj spolupráce mateřských škol s dalšími institucemi, které se zaměřují na výchovu a péči o děti předškolního věku
- činnost motivačních pracovníků a koordinátorů včasné péče v jednotlivých zapojených mateřských školách za účelem rozvoje prosociálních, kognitivních a emočních dovedností u dětí v předškolním vzdělávání a výchově
- rozvoj spolupráce zapojených mateřských škol se základními školami při přechodu dětí mezi stupni vzdělávání
Výsledky projektu:
Projekt byl úspěšně realizován s následujícími výslednými indikátory:
- 60 dětí a žáků Romů začleněných do vzdělávání,
- 63 ovlivněných organizací systémovou intervencí,
- 1 nízkoprahové centrum předškolního vzdělávání a práce s rodinou,
- 1 regionální systém.
Příjemce: Statutární město Liberec
Partneři:
- Dům dětí a mládeže Větrník, Liberec, příspěvková organizace
- Komunitní středisko KONTAKT Liberec, příspěvková organizace
- Člověk v tísni, o.p.s.
- EDUCA QUALITY, z.s.
- iChange, z.s.
- 26 libereckých základních škol
- 33 libereckých mateřských škol
Kontakty:
Ing. Martin Benda, hlavní koordinátor projektu, tel.: 603 159 304
Mgr. Lenka Řebíčková, hlavní odborný konzultant – expert, tel.: 724 281 757