Jaká bude budoucnost tramvajové jedenáctky?

Počátkem října se v Jablonci nad Nisou uskutečnil seminář určený především zastupitelům města Jablonec nad Nisou, který jim měl osvětlit nezodpovězené otázky v rámci projektu rozvoje a modernizace trati tramvajové linky č. 11 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou.

Bylo pro mne překvapením a musím říci velmi nemilým, že se Jablonecká dopravní vydala cestou, kdy se snaží místo tramvají prosazovat jako jednu z variant autobusy. Ředitel zmíněného podniku pan Vejnar argumentoval tím, že by se pro Jablonec jednalo o levnější variantu řešení. Jasně, bylo by to levnější, ale znamenalo by to méně spojů, menší kapacitu, a tím i nižší komfort pro cestování. Zkrátka šlo o srovnání jablek s hruškami. Jak by řekl Jára Cimrman: „Je to sice dál, ale zato horší cestou.“ 

Pokud by se tímto směrem chtěl Jablonec ubírat, tak já osobně si neumím představit fungování tohoto řešení v normálním životě, a to z následujícího důvodu. Nahradit pouze část linky, tedy ten úsek z Vratislavic do Jablonce, znamená, že na otočce ve Vratislavicích budou cestující přestupovat z autobusu na tramvaj a opačně, což s ohledem na komfort cestování, ale především na jejich bezpečnost, je úplně mimo realitu. Ano, tramvajová doprava nepatří k nejlevnějším, ale je potřeba zohlednit i socioekonomické dopady. Její výhody jsou jasné, je to ekologická doprava a jede většinově po vlastním tělese, takže poměrně slušně zaručuje dobu jízdy z bodu A do bodu B, bez ohledu na dopravní komplikace na silnicích.

Je mi jasné, že čerstvé vedení jablonecké radnice se musí seznámit s detaily, které zřejmě všichni od minulého vedení jejich radnice neměli k dispozici, nicméně je potřeba, aby to bylo rychle, a obě naše města neztratila možnost čerpat dotaci na rozvoj a modernizaci této unikátní tratě.

V opačném případě „může“ nastat krizový scénář, kdy jednoho krásného dne bude tramvaj číslo 11 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou pouhou historií, a to by asi nikdo z nás nechtěl.

Nastavení cookies