09.11.2021
Úmrtí
1. Identifikační kód
- SPMA/4
2. Pojmenování (název) životní situace
- Úmrtí
3. Základní informace k životní situaci
- Po obdržení oznámení o úmrtí se pozůstalí obrátí na Pohřební službu a objednají pohřeb. Pokud dojde k úmrtí doma, je vždy nutné zavolat lékaře. Lékař vystaví List o prohlídce zemřelého, který předá podle místa úmrtí na příslušnou matriku.
4. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
- vypravitel pohřbu
- členové rodiny zemřelé osoby (manžel/ka, rodiče, děti, vnuci, pravnuci), její sourozenci
5. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
- Úmrtní list vystaví úřad pověřený vedením matrik, v jehož obvodu osoba zemřela. V případě, že došlo k úmrtí v matričním obvodu Magistrátu města Liberec, pro úmrtní list se dostavíte na náš úřad osobně, pokud jste se na Pohřební službě nedohodli jinak.
6. Na které instituci životní situaci řešit
- Magistrát města Liberec
- Matriční úřad dle místa úmrtí
7. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
- Odbor správní a živnostenský, oddělení matriky - budova historické radnice - přízemí, kancelář č. 6A - Světla Pánková, tel.: 485 243 722
- v úředních hodinách magistrátu
8. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- Občanský průkaz zemřelého, pokud ho máte v držení
- Objednávku (fakturu) pohřbu z Pohřební služby
- Doklad totožnosti obstaravatele pohřbu
- Občanský průkaz pozůstalého manžela
9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
- Žádné formuláře nejsou předepsané.
10. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
- Vystavení prvopisu úmrtního listu nepodléhá správnímu poplatku
- Duplikát úmrtního listu 100 Kč (správní poplatek se vybírá při vydání duplikátu).
11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
- Úmrtní list je vypraviteli pohřbu vystaven zpravidla na počkání, nejdéle do 30 dnů od obdržení Listu o porhlídce zemřelého
- Pokud nemůžete úmrtí na matrice v místě úmrtí vyřídit osobně, je třeba matričnímu úřadu zaslat kopii objednávky (faktury) pohřbu
12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
- Výměna občanského průkazu pozůstalého manžela, v případě, že má uveden osobní stav ženatý/vdaná (stávající doklad je automaticky zneplatněn 45 dní po úmrtí manžela/manželky),
- Vdovský (vdovecký), sirotčí důchod – Okresní správa sociálního zabezpečení v místě trvalého bydliště žadatele,
- Pozůstalost – notář pověřený příslušným soudem v místě trvalého bydliště zemřelého, kontaktuje obstaravatele pohřbu, případně pozůstalé, písemnou pozvánkou.
14. Elektronická služba, kterou lze využít
- Tuto situaci není možné řešit elektronickou poštou.
15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
- Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
16. Jaké jsou související předpisy
- Zákon č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
19. Nejčastější dotazy
20. Další informace
21. Související životní situace a návody, jak je řešit
Za správnost návodu odpovídá útvar
- Odbor správní a živnostenský, oddělení matriky
Kontaktní osoba
- Ivana Jadrná
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
- 2. 8. 2021
Popis byl naposledy aktualizován
- 3. 11. 2021
Datum konce platnosti popisu
- není stanoveno